mandag den 4. februar 2013

Man skal være 3 om en baby

Jeg er faktisk i tvivl om, hvordan vi havde klaret natten mellem lørdag og søndag, hvis ikke Min Lillesøs havde været her.
Lørdag middag kick startede Min Stærke Nordjyde 1½ døgns omgangssyge-mareridt. Jesus altså. Og indrømmet. Til at starte med var jeg sikker på, at det var noget, som kun ville gå ud over ham. 6 timer senere sad jeg så med lille Prins, der hverken ville sove eller spise. Men som pludselig sendte kaskade af opkast ud over alt. I store lårfede stråler. Og Min Lillesøs fik ham, i strakt arm, transporteret ud på pusleplads. Og der sad han så. Med tårer i øjnene, smurt fuldstændig ind i orange masse og hiksede og kiggede forskrækket på os. Ærlig talt ikke fair at babyer skal blive så dårlige. Og han pev og ville holdes om. Og jeg ville rigtig gerne give kærlighed - når han liiiige havde fået ny og ren body.

Men så ved man godt hvad der venter.
Lidt efter måtte jeg løbe force majeure mod wc kumme med hoved forrest. Og der var jeg at finde de næste 24 timer. Og så er det altså svært at passe baby samtidig. Især når den skal holdes lodret for ikke at blive kvalt i eget opkast.
Så Min Lillesøs sad det meste af natten med Prinsen savlende ind til sig. Uden at blinke eller med antydning af irritation. Bare ren kærlighed og overskud. Jeg udstyrede hende med bunker af stofbleer og så smed hun mig ellers i seng. Hvilket i praksis betød at jeg nu løb på strækningen seng-wc i stedet for sofa-wc. Og jeg fik hurtigt genopfrisket hvordan de 8 måneder med Prinsen-in-the-making havde været. Og har konkluderet at vi ikke skal overveje en 2'er førend Prinsen er nogenlunde selvkørende. Alt andet er uoverskueligt. Var overhovedet ikke klar til at være nogens mor. Nordjyden blev heldigvis frisk nok til at lave baby-vagtskifte i de tidlige morgentimer, så Min Lillesøs ikke skulle sidde hele natten.
Til gengæld skaffede hun morgenmad, som jeg efterfølgende kastede op igen. Og Nordjyden forsøgte pænt at forklare, at jeg ikke var i stand til at gennemføre stor nytårskoncert om 2 timer. Imens jeg - med hoved i wc-kumme - insisterede på at jeg 'bare lige skulle have lidt tid....' Det skulle jeg også. Sådan rundt regnet 12 timer mere. Og sådan skete det at jeg tilbragte hele søndag i tæt symbiose med wc, i mens Nordjyden passede sløj og pylret Prins og vaskede og vaskede og vaskede tøj, stofbleer, viskestykker og alt anden som ikke undslap berøring med gylp (Prinsens), opkast (Nordjydens, Prinsens, mit) og lortebleer (Prinsens).
Og nu sover Prinsen og jeg sidder i stue, der på 1 døgn har taget forvandling fra almindeligt kaos til uoverskueligt rum med semi-svag lugt af syg og alt alt alt for mange glas, brugte stofbleer, vasketøj, tallerkner med rester og gylpede bodyer.

Hvem ringer man egentligt til, når alt det her skal væk? ISS?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar